بدترین عوارض گینر که به شما نمی گویند!

گینر یکی از مکمل‌های مفید برای افرادی است که قصد دارند وزن خود را افزایش دهند. بسیاری از ورزشکاران برای عضله سازی از ترکیب گینر به همراه یک رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی استفاده می‌کنند تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن کسب کنند. در کنار تمام مزایایی که گینرها به همراه دارند، طبیعی است که امکان ایجاد عوارض هم در صورت مصرف آن‌ها وجود داشته باشد. در این مقاله از دارو بیار به بررسی عوارض گینر خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

عوارض گینر کدامند؟

گینر یک مکمل ورزشی است که برای افزایش توده عضلانی و وزن تولید شده است. برای رسیدن به بهترین نتیجه و جلوگیری از عوارض گینر، توصیه می‌شود که دوره مصرف این مکمل با یک برنامه غذایی متعادل و تمرینات ورزشی همراه باشد. گینر با افزایش سطح کالری دریافتی توسط بدن به افزایش وزن کمک زیادی کرده و به دلیل وجود ویتامین‌ و مواد معدنی در ترکیب خود، کمبودهای موجود در برنامه غذایی را نیز جبران خواهد کرد. با این حال مکمل گینر به منظور پر کردن برنامه غذایی شما تولید نشده و بدون داشتن رژیم و تمرین ورزشی، ممکن است عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند. در ادامه رایج‌ترین عوارض گینر ذکر شده که در صورت استفاده نادرست از مکمل، احتمال مشاهده آن‌ها وجود دارد.

  1. افزایش وزن ناسالم

عوارض گینر افزایش وزن

یکی از مشکل‌سازترین عوارض ناشی از استفاده نادرست گینر، افزایش وزن ناسالم است. میزان قند موجود در گینرها می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مکمل، شکر زیاد را به عنوان روشی کم ‌هزینه برای بالا بردن خواص افزایش وزن و همچنین بهبود طعم و مزه محصول به کار می‌گیرند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات متعدد در بدن فرد خواهد شد. قندها می‌توانند منبع بیش از حدی از کالری و کربوهیدرات باشند که مصرف آن منجر به عوارض جانبی نظیر افزایش ذخیره چربی و ایجاد جهش در سطوح انسولین بدن می‌شود.

بسیاری از تولید کنندگان سعی می‌کنند با فهرست کردن شکر اضافه شده تحت نام‌های مختلف مانند مالتودکسترین یا شربت ذرت، شما را فریب داده تا فکر کنید مکمل‌های آن‌ها فاقد قند است. با توجه به اینکه قند بیش از حد در گینر می‌تواند منجر به نوسانات فشار خون، افزایش وزن ناسالم و افزایش سطح کلسترول LDL شوند؛ حتما پیش از خرید ترکیبات مکمل را بررسی کرده و گینری تهیه کنید که کمترین میزان قند را در ترکیب خود دارد.

مطلب پیشنهادی: گینر چند کیلو وزن می دهد؟

  1. افزایش خطر ابتلا به دیابت

عوارض گینر دیابت

مقدار قند بسیار بالای موجود در اکثر گینرها نه تنها می‌تواند منجر به افزایش وزن ناسالم شود، بلکه خطر ابتلا به سایر عوارض گینر مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عارضه‌های گینر تداخل در تنظیم سطح گلوکز بدن است که این اختلال می‌تواند سطح انرژی بدن را در طول روز کاهش دهد. اگر قصد دارید این مکمل‌ها را بدون اینکه در معرض خطر عوارض گینر باشید، مصرف کنید باید مطمئن شوید محصولی خریداری می‌کنید که نسبت استانداردی از درشت مغذی‌ها مانند پروتئین‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم را در خود جای دهد. هم‌چنین همیشه برچسب محصول را به دقت مطالعه کرده و از ترکیبات آن مطلع شوید. اگر ماده‌ای در لیست وجود دارد که برای شما نا آشنا است، با سرچ در گوگل می‌توان به راحتی به عوارض آن پی برد.

بیشتر بخوانید: مصرف گینر بدون ورزش

  1. مسائل مربوط به هضم

مصرف بیش از حد مکمل‌های گینر می‌تواند عوارض جانبی افزایش وزن نظیر گرفتگی عضلات و نفخ ایجاد کند. یکی از دلایل این مشکل، مصرف بیش از حد شکر در یک وعده است که بدن در حالت عادی به آن عادت ندارد؛ در نتیجه باعث اختلال در جذب مواد مغذی در روده کوچک می‌شود. این عوارض در افرادی که به لاکتوز حساسند، شدت بیشتری پیدا می‌کند زیرا اکثر گینرها با منابع شیر فرموله شده است.

مصرف گینر در برخی از افراد می‌تواند منجر به اسهال و یبوست شود. در صورتی که بدن شما به لاکتوز واکنش نشان می‌دهد، بهتر است از گینرهای مبتنی بر کازئین یا مکمل‌هایی بدون لبنیات استفاده کنید تا عوارضی به همراه نداشته باشد. علاوه بر آن منابع گیاهی مانند برنج، شاهدانه، نخود و پروتئین سویا نیز جایگزینی عالی به شمار می‌روند.

  1. آسیب به کبد

در گینرها مقدار زیادی پروتئین وجود دارد، به همین دلیل مصرف بیش از حد گینرها می‌تواند غلظت پروتئین را در بدن شما افزایش دهد تا حدی که توسط کبد به درستی پردازش نشود. برای اینکه عوارض گینر در بدن شما خود را نشان ندهد، باید دوز مناسبی از گینر استفاده کنید. اختلال در جذب مواد مغذی و اختلال در فعالیت متابولیک بدن هم از جمله عوارض ناشی از مصرف بیش از حد گینر است. وجود کراتین موجود در این مکمل‌ها نیز می‌تواند منجر به عوارض گینر مانند کم آبی شود و کاهش مقدار آب بدن، باعث ایجاد مشکلاتی برای کبد می‌شود.

به طور کلی در صورتی که از گینر استفاده می‌کنید، باید آب کافی بنوشید. نوشیدن آب به شما کمک خواهد کرد تا از عوارض گینر جلوگیری کنید. بهتر است در مورد اینکه گینر را با چه مکملی مصرف کنیم اطلاعاتی بیشتری داشته باشید.

  1. آسیب به کلیه

مصرف گینر بیش از دوز توصیه شده می‌تواند باعث مشکلات سلامتی نظیر تشکیل سنگ کلیه شود. اگر قصد استفاده از گینر را دارید، بهتر است غذاهایی غنی از فیبر را در برنامه غذایی خود جای داده و آب زیادی بنوشید تا از بروز این عوارض جلوگیری کنید. از آنجایی که برخی از گینرها حاوی کافئین هستند، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب فرد شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا گینر برای کلیه مضر است؟ حتما این مقاله را بخوانید.

عوارض گینر

عوارض گینر از دیدگاه دکتر شکری

گینرها برای مصرف افراد سالم بی خطر هستند، با این حال اگر از دیابت رنج می‌برید، باید از مصرف آن اجتناب کنید زیرا این محصولات حاوی مقادیر زیادی قند و کربوهیدرات هستند. بهترین راه برای جلوگیری از عوارض گینر این است که تغذیه خود را از منابع طبیعی و مواد غذایی حاوی مواد معدنی مانند میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنید. برای اطمینان از اینکه تغذیه شما متعادل و سالم است، باید تمام ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرید. برای انتخاب بهترین گینر، اطلاعات ذکر شده روی برچسب محصول را بررسی کنید، هم‌چنین قبل از خرید گینر با یک پزشک مشورت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی گینر جلوگیری کنید.

منبع

بدترین عوارض گینر که به شما نمی گویند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول