تاثیر قرص های ضد بارداری اورژانسی

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی که به عنوان قرص های صبح روز بعد نیز شناخته می شوند، از اواخر دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفتند. این قرص ها برای مصرف بعد از رابطه جنسی محافظت نشده طراحی شده اند، اما در صورت پاره شدن یا افتادن کاندوم در حین مقاربت نیز می توان از آنها استفاده کرد. در حالی که قرص های ضد بارداری اورژانسی نسبتا بی خطر هستند، هنوز بحث های زیادی در مورد اثراتی که ممکن است بر بدن داشته باشند وجود دارد. این مقاله از داروخانه آنلاین داروبیار به این اثرات و نحوه عملکرد قرص های ضد بارداری اضطراری می پردازد تا به شما در درک بهتر خطرات و مزایای استفاده از آنها کمک کند.

قرص های ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترل

دو نوع قرص پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد: قرص فقط پروژسترون و قرص ترکیبی. لوونورژسترول ماده فعال قرص پروژسترون است. این دارو با تاخیر یا جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کند و می توان آن را تا 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کرد. قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترل هر چه زودتر مصرف شود موثرتر است.
قرص های ترکیبی ضد بارداری اضطراری حاوی استروژن و پروژسترون هستند. این دارو با تاخیر یا جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کند و می توان آن را تا 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کرد. اثر قرص ضد بارداری اورژانسی ترکیبی کمتر از قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترل است، اما ممکن است برای زنانی که نمی‌توانند قرص‌های فقط پروژسترون مصرف کنند، گزینه بهتری باشد.
اگر سؤالی در مورد اینکه کدام قرص ضد بارداری اورژانسی برای شما مناسب است دارید، لطفاً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

برای مشاهده قیمت تست بارداری در داروخانه آنلاین داروبیار کلیک کنید.

اثرات کوتاه مدت قرص های ضد بارداری اورژانسی

قرص های ضد بارداری اورژانسی زمانی موثرتر هستند که در عرض 72 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند. قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی را می توان تا 120 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کرد. با این حال، آنها هنوز هم می توانند تا پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده موثر باشند. اگر شما هرچه زودتر قرص را مصرف کنید، احتمال اثربخشی آن بیشتر می شود.
قرص های ضد بارداری اورژانسی با تاخیر یا جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کنند. باعث سقط جنین نمی شوند. پیشگیری از بارداری اورژانسی مشابه میفپریستون (Mifeprex) نیست که برای پایان دادن به بارداری از قبل شروع شده استفاده می شود.
قرص های ضد بارداری اورژانسی برای اکثر زنان بی خطر و موثر هستند. برخی از زنان ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ یا سردرد را تجربه کنند. این عوارض معمولاً طی چند روز خود به خود از بین می روند.

تاثیر قرص های ضد بارداری اورژانسی

برای خرید کاندوم از داروخانه آنلاین داروبیار اقدام کنید.

اثرات طولانی مدت قرص های ضد بارداری اورژانسی

اطلاعات نادرست زیادی در مورد اثرات طولانی مدت قرص های ضد بارداری اضطراری (ECP) وجود دارد که به عنوان قرص اورژانسی نیز شناخته می شود. برخی افراد معتقدند که ECP می تواند باعث ناباروری شود، اما این باور درست نیست. ECP ها با تأخیر یا جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کنند و در درازمدت بر باروری شما تأثیری نمی گذارند.
با این حال، برخی از عوارض جانبی احتمالی ECP وجود دارد. آنها می توانند باعث تهوع، استفراغ و حساسیت سینه شوند. برخی از زنان نیز بین دوره های قاعدگی لکه بینی یا خونریزی را تجربه می کنند. این عوارض معمولا موقتی هستند و باید ظرف چند روز از بین بروند. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی شدید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص های ضد بارداری اورژانسی بی خطر هستند؟

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی یک راه مطمئن و موثر برای جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است. با این حال، برخی از عوارض جانبی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. این موارد عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حساس شدن سینه ها
  • خون‌ریزی شدیدتر نسبت به همیشه
  • درد شکمی
  • تاخیر در زمان پریود
  • مشکلات پوستی
  • مشکلات اعصاب و روان
  • خستگی

اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، باید ظرف چند روز برطرف شوند. با این حال، اگر عوارض جانبی شدید یا مداوم را تجربه کردید، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر قرص های ضد بارداری اورژانسی

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

استرسی که بعد از خوردن قرص به وجود می آید، بسیار اذیت کننده است. اینکه در مورد اثربخشی قرص اورژانسی شک داشته باشید، نگرانی شما را بیشتر می کند.

در مورد این سوال که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده، باید گفت اگر تا دو هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی، دچار خونریزی قاعدگی نشدید، احتمال بارداری شما افزایش می یابد. در صورتی که دچار خونریزی قاعدگی شدید، به معنی این است که قرص اورژانسی عمل کرده و از بارداری جلوگیری شده است.

یکی از سوالات رایجی که بسیاری از خانم ها پس از مصرف قرص های اورژانسی ایجاد می شود این است که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است. همچنین افراد پس از برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده ممکن است قرص اورژانسی را مصرف کرده و در باره ی عدم بارداری خود اطمینان نداشته باشند.

اما در پاسخ به این سوالات باید گفت که در صورتی که تا دو هفته پس از مصرف قرص اورژانسی افراد دچار خونریزی قاعدگی نشوند، احتمال این وجود دارد که افراد باردار شده باشند و باید هر چه سریع تر برای انجام آزمایش بارداری اقدام کنند. اما در صورتی که در مدت دو هفته پس از مصرف این دارو ها دچار خونریزی قاعدگی شوند به این معنی می باشد که قرص اورژانسی به خوبی اثر کرده و از بارداری جلوگیری شده است.

عوارض قرص اورژانسی بر پوست

یکی از مهم‌ترین عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترول که به عنوان مشهورترین قرص ضد بارداری شناخته می‌شود، حساسیت‌های پوستی است. این قرص سبب افزایش پروژسترون بدن می‌شود؛ این هورمون روی پوست تاثیر دارد، همین مسئله می‌تواند باعث ترشح بیش از حد چربی پوست شده و باعث بروز آکنه در پوست شود. همچنین حساسیت به هورمون‌های استفاده شده در قرص اورژانسی می‌تواند زمینه ساز بروز انواع حسایت های پوستی در بخش‌های مختلف صورت و یا بدن شود.

به صورت کلی، تغییرات شدید هورمونی در اثر مصرف قرص اورژانسی، باعث بروز عوارض پوستی متعدد، از جوش گرفته تا انواع آکنه و حساسیت پوستی می‌شود که البته این عوارض خیلی جدی و خطرناک نیستند و با متعادل شدن میزان هورمون‌ها در بدن، برطرف می‌شوند.

در داروخانه آنلاین داروبیار انواع محصولات زناشویی با قیمت مناسب در اختیار شما کاربران عزیز قرار گرفته است.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

یکی از عمده ترین تاثیرات و عوارض قرص های اورژانسی برهم زدن نظم قاعدگی بانوان است، قرص اورژانسی با تاثیر بر روی چرخه قاعدگی باعث تغییرات در چرخه بعدی قاعدگی می‌شود که ممکن است چرخه ی بعدی زودتر یا دیرتر شروع شود؛ لذا باید دقت کنید که اگر چرخه قاعدگی شما به تاخیر افتاد و مدت آن از همیشه بیشتر بود باید حتما به دکتر زنان مراجعه و تست بارداری بدهید.

در پایان می توان گفت که قرص های ضد بارداری اورژانسی دارای اثرات گسترده ای بر روی بدن هستند و می توانند راه موثری برای جلوگیری از بارداری باشند. اگرچه برخی از خطرات مرتبط با مصرف آنها وجود دارد، اما به طور کلی در صورت استفاده صحیح و طبق دستورالعمل، ایمن در نظر گرفته می شوند. مهم است که به یاد داشته باشید که این داروها فقط باید در مواقع اضطراری استفاده شوند و نه به عنوان یک روش منظم کنترل بارداری هر روزه مصرف شوند. اگر سؤال یا نگرانی در مورد استفاده از پیشگیری از بارداری اورژانسی دارید، همیشه بهتر است برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا متخصص زنان یا ماما مشورت کنید.

تاثیر قرص های ضد بارداری اورژانسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول