تاثیر ویتامین C بر سلامت لثه

بسیاری از مردم می‌دانند که ویتامین C برای حفظ تناسب اندام و عملکرد صحیح بدن ضروری است. اما برای لثه و دندان های شما چطور؟ مطالعات نشان داده‌اند که افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند به بهبود سلامت لثه‌ها و دندان‌ها، پیشگیری از بیماری‌های لثه و حفظ بهداشت دهان و دندان کمک کند. این مقاله اثرات ویتامین C بر سلامت لثه را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد اینکه چگونه مصرف ویتامین C به محافظت در برابر بیماری پریودنتال (لثه) کمک می‌کند، و اینکه باید چقدر ویتامین c مصرف کنید و چگونه می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، بررسی می‌شود.

برای سلامت لثه چه مقدار ویتامین C باید مصرف کرد؟

ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای سلامت لثه است. به حفظ سلامت لثه ها کمک می‌کند و از بیماری های لثه جلوگیری می‌کند. ویتامین C همچنین به بهبود زخم ها کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش التهاب موثر باشد. به تقویت تولید کلاژن کمک می‌کند و محافظت آنتی اکسیدانی در برابر بیماری پریودنتال ایجاد می‌کند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C برای بزرگسالان 90-75 میلی گرم در روز است. برای افراد مبتلا به بیماری لثه، انجمن دندانپزشکی ایران دوز روزانه بالاتر از 250 میلی گرم ویتامین C را توصیه می‌کند.

تاثیر ویتامین C بر سلامت لثه

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

بله، مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی زیادی دارد و می‌تواند برای شما خطر آفرین باشد. این عوارض می‌تواند شامل ناراحتی های گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ باشد. سردرد؛ و سنگ کلیه. در دوزهای زیاد، ویتامین C می‌تواند به عنوان یک پرو اکسیدان عمل کند که می‌تواند به آسیب سلولی کمک کند و در درمان سلول ها موثر باشد. بنابراین، مهم است که قبل از شروع هر رژیم مکمل جدید، از جمله رژیم حاوی ویتامین c، با پزشک صحبت کنید تا یک رژیم اصولی از ویتامین C داشته باشید.

نقش ویتامین C در بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال یک بیماری جدی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از ژنژیویت خفیف تا انواع شدیدتر پریودنتیت. این بیماری یک عفونت است که زمانی رخ می‌دهد که باکتری ها در پلاک بین دندان ها و لثه ها جمع می‌شوند و منجر به التهاب و از دست دادن احتمالی استخوان و بافت می‌شود. در حالی که درمان‌های زیادی وجود دارد، چیزی که به نظر می‌رسد نادیده گرفته می‌شود، نقش ویتامین C در بیماری پریودنتال است.

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یک عفونت جدی لثه است که به بافت نرم و استخوان نگهدارنده دندان آسیب می‌رساند. در صورت عدم درمان، بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بیماری پریودنتال توسط پلاک ایجاد می‌شود، یک لایه چسبنده از باکتری ها که روی دندان شما ایجاد می‌شود. پلاک لثه ها را تحریک می‌کند و باعث خونریزی آنها می‌شود. با پیشرفت بیماری، باکتری های موجود در پلاک سمومی را آزاد می‌کنند که به لثه و استخوان شما آسیب می‌رساند.

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت لثه دارد. ویتامین C به محافظت از لثه در برابر باکتری ها و التهاب کمک می‌کند. همچنین به بهبود لثه ها کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که مکمل های ویتامین C می‌توانند به کاهش شدت بیماری پریودنتال کمک کنند.

تاثیر ویتامین سی بر پریودنتال

چه چیزی باعث بیماری پریودنتال می‌شود؟

بیماری پریودنتال یک عفونت لثه است که می‌تواند پیشرفت کند و بر استخوان نگهدارنده دندان تأثیر بگذارد. علت آن پلاک، لایه چسبنده ای از باکتری است که دائماً روی دندان ها تشکیل می‌شود. اگر پلاک برداشته نشود، می‌تواند به جرم دندان تبدیل شود که منجر به بیماری لثه می‌شود.
ویتامین C یک ماده مغذی است که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و به عنوان یک مکمل غذایی نیز موجود است. ویتامین C برای سلامت لثه مهم است زیرا به قوی و سالم نگه داشتن لثه کمک می‌کند. بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که لثه ضعیف و ملتهب شود. ویتامین C می‌تواند با حفظ سلامت لثه ها به جلوگیری از این امر کمک کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش شدت بیماری پریودنتال کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که مکمل ویتامین C مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کردند، بیماری پریودنتال کمتری داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به بیماری پریودنتال که مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کنند، تحلیل استخوان کمتری دارند.

تاثیر ویتامین C در بیماری پریودنتال

کمبود ویتامین C با افزایش خطر بیماری پریودنتال مرتبط است، بنابراین مهم است که مطمئن شوید که ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید می‌توانید با انجام آزمایش از مقدار ویتامین C خود آگاه شوید. غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند عبارتند از مرکبات، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ. همچنین می‌توانید برای اطمینان از دریافت کافی این ماده مغذی مهم، مکمل ویتامین C مصرف کنید.

برای خرید انواع ویتامین سی در داروخانه آنلاین داروبیار کلیک کنید.

برای بیماری پریودنتال چه مقدار ویتامین C باید مصرف کرد؟

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای بزرگسالان 90-75 میلی گرم در روز است. با این حال، برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند؛ در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال، ویتامین C بیشتری مصرف کنید. مصرف 500-1000 میلی گرم در روز ویتامین C را برای افراد مبتلا به بیماری پریودنتال مصرف شود.

مکمل های ویتامین C در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، پودر و مایعات موجود هستند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند ویتامین C خود را در غذاها یا نوشیدنی هایی مانند آب پرتقال یا فلفل سبز مصرف کنند.

نتیجه

ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از بیماری پریودنتال و بسیاری دیگر از بیماری ها دارد. بهترین راه برای اطمینان از دریافت ویتامین C مورد نیاز بدن، خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات و همچنین مصرف مکمل های روزانه ویتامین C در صورت نیاز است. علاوه بر این، حفظ عادات خوب بهداشت دهان مانند مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن هر روز به جلوگیری از پیشرفت یا بدتر شدن بیماری پریودنتال، و سلامت لثه کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین C بر سلامت لثه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول